fbpx

Östersunds kommun

Medborgarstöd i hemmet

Östersunds kommun har länge fokuserat på att söka efter lösningar som ökar medborgarnas delaktighet, trygghet och förmåga att vara aktiva. Loopeli är ett företag som uppfyllde kommunens krav genom att erbjuda enkelhet och användarvänlighet.

Detta för att bland annat möta de utmaningen som kommuner och regioner står i och inför. Det är därför viktigt att hitta lösningar som är enkla och samtidigt ger fördelar både för medborgarna och personalen.

Ekonomiska nyttor

En enkel lösning för videosamtal utan anhörigpersonal som mellanhand

”Vi tror att utöver alla kvalitativa nyttor så kommer tjänsten ha stora ekonomiska nyttor för verksamheterna och kommunen. Den ekonomiska nyttan kommer framför allt genom tidsbesparing, då kommunikationen mellan medborgaren och dess närstående kan ske utan att personalen behöver involveras. Vi har tagit fram några nyttoanalyser där vi kan se förväntade ekonomiska och kvalitativa nyttor. De kvalitativa nyttorna är bland annat ökad självständighet, ökad delaktighet i sin familjs vardag och ökad trygghet i sitt boende. Detta i sin tur tror vi leder till minskad ensamhet och en generellt ökad livskvalitet.

Sylvia Mårtensson,
Projekt- och Utvecklingsledar
Östersund kommun

Innan Loopeli

Efterfrågats i flera år

Östersunds kommun valde Loopeli som leverantör för tjänsten hade den lösning som vi i flera år har efterfrågat.

– En så enkel lösning att vem som helst kan använda den, och då menar vi verkligen vem som helst! Eftersom andra videosamtal ofta är appar som har väldigt många funktioner och “knappar” så är de inte anpassade för alla målgrupper. 

Innan Loopeli, när anhöriga eller närstående skulle ringa till en medborgare som bor på t.ex. ett särskilt boende, behövde personalen ta samtalet och sedan ge telefonen till medborgaren. Detta ledde till en ineffektiv användning av våra resurser, men samtalet var viktigt både för den som ringde och för medborgaren. 

Nyttoanalys omsorgsboende

Utvärdering av Loopeli

Lösningen med enkla videosamtal har varit mycket uppskattad av såväl våra brukare som deras närstående i Östersunds kommun. Kommunen ser att utöver alla logiska och effektiva nyttor att tjänsten har stora ekonomiska nyttor för verksamheterna och kommunen. Den ekonomiska nyttan kommer genom tidsbesparing då kommunikationen mellan brukaren och dess närstående kan ske utan personalens inblandning. Kommunen har tagit fram nyttoanalyser där de kan se förväntade ekonomiska och effektiva nyttor.

Användarna

Effektiva nyttor som noterats är t.ex:

– Ökad självständighet

– Ökad delaktighet i familjens vardag

– Trygghet i sitt boende

– Minskad ensamhet

– Ökad livskvalitet

Nyttor för anhöriga

– Anhöriga kan komplettera sina fysiska besök med digitala och öka antalet kontakter med sin närstående

– Minska det dåliga samvete som många anhöriga tyvärr bär på för att man känner att man inte räcker till.

– Trygghet för anhöriga att kunna läsa av sina närstående genom bilden på videosamtalet.

Personal & Verksamhet

– Spara tid för personalen då de inte behöver vara delaktiga i den äldres möjlighet att kunna samtala med sina anhöriga.

– Genom att låta privata samtal hanteras utan personalens mellanhand ser vi utöver att frigöra tid kan bidra till mindre stress för personalen som ofta annars behöva vänta på att få tillbaka “sin” telefon.

174% ROI

Utöver de effektiva nyttorna visar nyttoanalysen på en tydlig ekonomisk nytta för kommunen då tjänsten effektiviserar omsorgsverksamheten genom att spara tid.

Analysen har beräknats på att en medborgare kommunicerar med sina anhöriga fyra gånger per vecka, a 10 minuter.

500 timmar

Ett SÄBO med 50 omsorgstagare kan enligt analysen spara upp till 500 timmar per år. Detta baserar sig på att uppskattningsvis 30% av omsorgstagarna är i behov hjälp när det gäller att kunna prata med sina närstående.

Tidsbesparingen kan i detta läget inte räknas om i pengar då den kommer nyttjas till att ta hand om fler och utföra fler kvalificerade uppgifter. Men dessa 500 timmar skulle kunna reduceras från ex. budgeten för tim och extra anställda. 

Användare

Anhörig

Personal

Verksamhet

Samhället

Användaren känner sig mer delaktig i närståendes vardag
Användaren känner mindre oro för teknik
Användaren kan kontakta sina närstående när de själva vill
Användaren känner sig mer trygg
Användaren känner sig mindre ensam p.g.a. att de blir blir digitalt inkluderade
Användaren får en ökad livskvalitet
Användaren har mindre behov av omsorg
Anhöriga känner sig mer delatiga och tillgängliga för sin närstående
Anhöriga kan komplettera sina fysiska besök med digitala videobesök
Anhöriga känner mindre oro och stress för sin närstående
Anhöriga känner mindre dåligt samvete för att de kanske känner att de inte räcker till
Personalen sparar tid genom att inte vara delatiga i kommunikationen mellan användaren och deras anhöriga
Personalen blir mindre avbrutna under arbetsdagen
Personalen behöver inte kunna olika familjers kommunikationstjänster
Personalen kan fokusera på de mer kvalificerade arbetsuppgifterna
Tjänsten kan användas som tolk genom att ringa familjemedlemmar när frågor uppstår
Smittorisken minskar då Loopeli kan ersätta ett fysiskt besök i perioder med restriktioner
Omsorgen sparar tid och blir mer effektiv

Vad säger personalen

Rikare kontakt med anhöriga

” Jag märker att våra äldre får mer och en rikare kontakt med sina anhöriga genom Loopeli. Det betyder jättemycket för dem, de blir gladare och det är självklart positivt. Appen Loopeli borde finnas på många äldreboenden eftersom det inte är så många äldre som annars kan videosamtala med sina anhöriga.”

Mia Törnborg, aktivitetscoach

Play Video

Beställningsformulär

Underlättar för Personal

Smidig digital kommunikation i vårdboenden frigör tid och skapar en positiv dialog

Genom att vara i framkant och erbjuda kommunikationsverktyg som möjliggör en effektiv och smidig kommunikation mellan de inneboende och deras anhöriga kan vårdboenden förbättra sin verksamhet på flera sätt.

Gladare och tryggare vardag

Genom att tillhandahålla digitala kommunikationslösningar kan vårdboendena avlasta personalen och ge dem möjlighet att fokusera på sina kärnuppgifter inom vård och omsorg. Istället för att behöva assistera vid varje samtal eller besök kan de anställda ägna sig åt andra viktiga uppgifter, vilket i sin tur kan bidra till en mer effektiv vård och omsorg för de boende. Förutom att spara tid för personalen, har introduktionen av digital kommunikation också bidragit till en mer positiv dialog med både de boende och deras anhöriga. Genom att de boende får möjlighet att hålla kontakt med sina familjer på ett sätt som känns enkelt och naturligt för dem, blir deras vardag gladare och tryggare.

Mindre dåligt samvete

För personalen innebär detta också en förlösande känsla av att de inte längre behöver vara närvarande vid varje kommunikationsögonblick. De kan känna mindre dåligt samvete då de vet att de boende kan hitta sin egen väg till att samtala med sina anhöriga. Det ger personalen möjlighet att fokusera på andra viktiga aspekter av sitt arbete och skapar en mer avslappnad och harmonisk arbetsmiljö.

Sammanfattningsvis kan vi se att digital kommunikation har haft en positiv effekt på personalen och deras arbete på äldreboenden och inom LSS-verksamhet. Den har frigjort tid för andra uppgifter, skapat en gladare och tryggare vardag för de boende och deras anhöriga samt minskat dåligt samvete hos personalen. Genom att fortsätta använda och vidareutveckla dessa teknologier kan vi fortsätta att förbättra livet för alla som är involverade i omsorgen.

Vad säger personalen

Rikare kontakt med anhöriga

” Jag märker att våra äldre får mer och en rikare kontakt med sina anhöriga genom Loopeli. Det betyder jättemycket för dem, de blir gladare och det är självklart positivt. Appen Loopeli borde finnas på många äldreboenden eftersom det inte är så många äldre som annars kan videosamtala med sina anhöriga.”

Mia Törnborg, aktivitetscoach
Ansvar och omsorg

Play Video

Uppstart | STEG FÖR STEG

För att visa hur en kommun eller annan verksamhet kan komma igång med Loopeli, kan vi ge er ett exempel på hur vi kan vara med och guida er genom hela uppstartsprocessen. Vårt mål är att finnas där för er från början till slut och anpassa oss efter era behov. Vi kan antingen hjälpa er med hela införandet av tjänsten, ta över ansvaret för denna process eller komma fram till en annan lösning tillsammans. Nedan följer ett exempel på ett av sätten där vi har varit delaktiga i hela processen.

Vill ni också bidra till digital gemenskap och motverka ensamhet tillsammans med Loopeli?

Boka kostnadsfri demo för er verksamhet

Vill du veta mer om hur Loopeli fungerar inom omsorgen, demensboende, LSS , kommun eller annan verksamhet där du ser behovet och värdet med att samarbeta med oss på Loopeli? Vi träffar dig gärna och berättar mer, kolla på möjlighet för er att utvärdera och testa Loopeli i er verksamhet, boende eller kommun.

BOKA DEMO

Välkommen att boka en kostnadsfri demo för att få veta mer om hur Loopeli kan hjälpa er verksamhet.

Uppgifter om verksamheten
Vi föredrar introduktion/demo via:*
Vill du bjuda in fler?*
Kontaktuppgifter
Kontaktuppgifter

NYTTOANALYSER - 3 olika

Ta del av nyttonalyser som Östersunds kommun genomfört för att utvärdera Loopeli i sin kommun. Analyserna visar kvalitativa och ekonomiska nyttor.