Östersunds kommun
Medborgarstöd i hemmet
Östersunds kommun har länge fokuserat på att söka efter lösningar som ökar medborgarnas delaktighet, trygghet och förmåga att vara aktiva. Loopeli är ett företag som uppfyllde kommunens krav genom att erbjuda enkelhet och användarvänlighet.
Detta för att bland annat möta de utmaningen som kommuner och regioner står i och inför. Det är därför viktigt att hitta lösningar som är enkla och samtidigt ger fördelar både för medborgarna och personalen.
Ekonomiska nyttor
En enkel lösning för videosamtal utan anhörigpersonal som mellanhand
”Vi tror att utöver alla kvalitativa nyttor så kommer tjänsten ha stora ekonomiska nyttor för verksamheterna och kommunen. Den ekonomiska nyttan kommer framför allt genom tidsbesparing, då kommunikationen mellan medborgaren och dess närstående kan ske utan att personalen behöver involveras. Vi har tagit fram några nyttoanalyser där vi kan se förväntade ekonomiska och kvalitativa nyttor. De kvalitativa nyttorna är bland annat ökad självständighet, ökad delaktighet i sin familjs vardag och ökad trygghet i sitt boende. Detta i sin tur tror vi leder till minskad ensamhet och en generellt ökad livskvalitet.
Sylvia Mårtensson,
Projekt- och Utvecklingsledar
Östersund kommun
Innan Loopeli
Efterfrågats i flera år
Östersunds kommun valde Loopeli som leverantör för tjänsten hade den lösning som vi i flera år har efterfrågat.
– En så enkel lösning att vem som helst kan använda den, och då menar vi verkligen vem som helst! Eftersom andra videosamtal ofta är appar som har väldigt många funktioner och “knappar” så är de inte anpassade för alla målgrupper.
Innan Loopeli, när anhöriga eller närstående skulle ringa till en medborgare som bor på t.ex. ett särskilt boende, behövde personalen ta samtalet och sedan ge telefonen till medborgaren. Detta ledde till en ineffektiv användning av våra resurser, men samtalet var viktigt både för den som ringde och för medborgaren.
Nyttoanalys omsorgsboende
Utvärdering av Loopeli
Användarna
Effektiva nyttor som noterats är t.ex:
– Ökad självständighet
– Ökad delaktighet i familjens vardag
– Trygghet i sitt boende
– Minskad ensamhet
– Ökad livskvalitet
Nyttor för anhöriga
– Anhöriga kan komplettera sina fysiska besök med digitala och öka antalet kontakter med sin närstående
– Minska det dåliga samvete som många anhöriga tyvärr bär på för att man känner att man inte räcker till.
– Trygghet för anhöriga att kunna läsa av sina närstående genom bilden på videosamtalet.
Personal & Verksamhet
– Spara tid för personalen då de inte behöver vara delaktiga i den äldres möjlighet att kunna samtala med sina anhöriga.
– Genom att låta privata samtal hanteras utan personalens mellanhand ser vi utöver att frigöra tid kan bidra till mindre stress för personalen som ofta annars behöva vänta på att få tillbaka “sin” telefon.
174% ROI
Utöver de effektiva nyttorna visar nyttoanalysen på en tydlig ekonomisk nytta för kommunen då tjänsten effektiviserar omsorgsverksamheten genom att spara tid.
Analysen har beräknats på att en medborgare kommunicerar med sina anhöriga fyra gånger per vecka, a 10 minuter.
500 timmar
Ett SÄBO med 50 omsorgstagare kan enligt analysen spara upp till 500 timmar per år. Detta baserar sig på att uppskattningsvis 30% av omsorgstagarna är i behov hjälp när det gäller att kunna prata med sina närstående.
Tidsbesparingen kan i detta läget inte räknas om i pengar då den kommer nyttjas till att ta hand om fler och utföra fler kvalificerade uppgifter. Men dessa 500 timmar skulle kunna reduceras från ex. budgeten för tim och extra anställda.
Användare
Anhörig
Personal
Verksamhet
Samhället
Användaren känner sig mer delaktig i närståendes vardag
Användaren känner mindre oro för teknik
Användaren kan kontakta sina närstående när de själva vill
Användaren känner sig mer trygg
Användaren känner sig mindre ensam p.g.a. att de blir blir digitalt inkluderade
Användaren får en ökad livskvalitet
Användaren har mindre behov av omsorg
Anhöriga känner sig mer delatiga och tillgängliga för sin närstående
Anhöriga kan komplettera sina fysiska besök med digitala videobesök
Anhöriga känner mindre oro och stress för sin närstående
Anhöriga känner mindre dåligt samvete för att de kanske känner att de inte räcker till
Personalen sparar tid genom att inte vara delatiga i kommunikationen mellan användaren och deras anhöriga
Personalen blir mindre avbrutna under arbetsdagen
Personalen behöver inte kunna olika familjers kommunikationstjänster
Personalen kan fokusera på de mer kvalificerade arbetsuppgifterna
Tjänsten kan användas som tolk genom att ringa familjemedlemmar när frågor uppstår
Smittorisken minskar då Loopeli kan ersätta ett fysiskt besök i perioder med restriktioner
Omsorgen sparar tid och blir mer effektiv
Vad säger personalen
Rikare kontakt med anhöriga
” Jag märker att våra äldre får mer och en rikare kontakt med sina anhöriga genom Loopeli. Det betyder jättemycket för dem, de blir gladare och det är självklart positivt. Appen Loopeli borde finnas på många äldreboenden eftersom det inte är så många äldre som annars kan videosamtala med sina anhöriga.”
Mia Törnborg, aktivitetscoach
Beställningsformulär
Underlättar för Personal
Smidig digital kommunikation i vårdboenden frigör tid och skapar en positiv dialog
Gladare och tryggare vardag
Mindre dåligt samvete
För personalen innebär detta också en förlösande känsla av att de inte längre behöver vara närvarande vid varje kommunikationsögonblick. De kan känna mindre dåligt samvete då de vet att de boende kan hitta sin egen väg till att samtala med sina anhöriga. Det ger personalen möjlighet att fokusera på andra viktiga aspekter av sitt arbete och skapar en mer avslappnad och harmonisk arbetsmiljö.
Sammanfattningsvis kan vi se att digital kommunikation har haft en positiv effekt på personalen och deras arbete på äldreboenden och inom LSS-verksamhet. Den har frigjort tid för andra uppgifter, skapat en gladare och tryggare vardag för de boende och deras anhöriga samt minskat dåligt samvete hos personalen. Genom att fortsätta använda och vidareutveckla dessa teknologier kan vi fortsätta att förbättra livet för alla som är involverade i omsorgen.
Vad säger personalen
Rikare kontakt med anhöriga
” Jag märker att våra äldre får mer och en rikare kontakt med sina anhöriga genom Loopeli. Det betyder jättemycket för dem, de blir gladare och det är självklart positivt. Appen Loopeli borde finnas på många äldreboenden eftersom det inte är så många äldre som annars kan videosamtala med sina anhöriga.”
Mia Törnborg, aktivitetscoach
Ansvar och omsorg
Uppstart | STEG FÖR STEG
Vill ni också bidra till digital gemenskap och motverka ensamhet tillsammans med Loopeli?
Boka kostnadsfri demo för er verksamhet
Vill du veta mer om hur Loopeli fungerar inom omsorgen, demensboende, LSS , kommun eller annan verksamhet där du ser behovet och värdet med att samarbeta med oss på Loopeli? Vi träffar dig gärna och berättar mer, kolla på möjlighet för er att utvärdera och testa Loopeli i er verksamhet, boende eller kommun.