Om Loopeli - dåligt samvete resulterade i förenklad kommunikation

Loopeli grundades när en medlem i familjen råkade ut för en stroke. Detta medförde att kommunikationen via telefoni och övrig teknik blev omöjlig. Han hade fått nedsatt syn, nedsatt hörsel och motoriken var kraftigt eftersatt. Detta gjorde att den enda kontakten blev via fysiska besök, vilket resulterade i dåligt samvete hos oss i familjen när inte tiden räckte till dagliga besök. Han blev mer isolerad och ensam och vi testade ”allt” utan framgång.

Det var då som tanken med förenklad kommunikation växte fram. Resultatet blev Loopeli appen.

I samband med detta fick vi också insikter om hur många som inte klarar av dagens teknik och hur det påverkar oss – att hamna utanför kan i många fall leda till psykisk ohälsa. Den insikten, statistiken och vetskapen gjorde att vi kände att vi ville vara med och påverka, förändra och förbättra detta.

 

Loopelis grundare - Thomas Sidén

Thomas Sidén är Loopeli ABs grundare och har sedan slutet av 2019 kämpar för att Loopeli ska tillgängliggöras för så många behövade som möjligt.

Med en bakgrund som entreprenör så har han vid sidan av sitt familjeföretag skapat Loopeli och lagt grunden till var vi är idag.

Tjänsten grundades ur ett behov av enkel kommunikation. En tjänst som inte fanns på marknaden. Låter kanske konstigt, att det inte fanns en videokommunikationstjänst på marknaden som alla kunde hantera. Men jo så var fallet, Thomas testade ”allt” men var tvungen att inse att det inte fanns en tjänst som kunde hjälpa hans pappa och honom att kommunicera på ett vettigt sätt.

Loopeli skapades 2019 och har gått igenom en hel del, men relanseringen i samband med Draknästet på SVT 1 i september 2021 gav möjlighet att satsa och anställa personal.

Thomas är fortfarande delägare i Loopeli men arbetar inte aktivt i bolaget.

Daniel Straume och Nina Norberg driver idag Loopeli med ett mål, att tillgängliggöra den nya digitala tekniken för alla som inte kan eller har svårigheter med den.

Nina som har sina rötter i Eskilstuna och Daniel i Vetlanda i Småland har båda arbetat inom marknadsföring och försäljning de sista 20 åren.

Så när Thomas Sidén presenterade Loopeli och ville ha hjälpa att få ut den på marknaden fanns det inget att tveka på.

”Jag har alltid velat ha ett arbete som betyder något på riktigt och Loopeli gör det, vi gör något värdefullt och vi vet att det är många som älskar vår produkt för att den gör skillnad, den skänker så mycket glädje” säger Nina.