Loopeli testas på SÄBO
93% klarade av tekniken
Under en ca månads tid testade Loopeli tillsammans med vårdbolaget Ansvar och Omsorg tjänsten för enkla videosamtal med familjer från fyra olika boenden, där de närstående på boendet hade olika tillstånd och förutsättningar.
Resultaten från testet var över förväntan. Nästan 9 av 10 familjer hade oftare samtal, 73% hade längre samtal och 67% ansåg att det var enklare att komma i kontakt med de boende jämfört med tidigare. En fantastisk siffra var att 93% av familjerna tyckte att tekniken fungerade för de boende, även med tanke på att det även testades av personer med kognitiv svikt. Dessutom initierades 52% av de 1264 samtalen av de äldre själva, vilket visar att det oftast är de som söker kontakt och att tekniken är tillräckligt enkel för att möjliggöra kommunikation på deras villkor.
52% av samtal initierades av den äldre
Feedback från A&O
All förenkling som gör att våra boende kan kontakta och se sina anhöriga är positivt
Utvärderingen visade att boende kände sig mindre ensam och att det hade blivit mer kontakt med barn, barnbarn och andra närstående.
“Är det för avancerat spelar det ingen roll hur bra tjänsten är. Den kommer ändå inte att användas. Bäst är spontana samtal där både de boende och anhöriga själva väljer när de vill prata, utan att behöva involvera personalen. Med Loopeli ser vi att allt fungerat väldigt bra” – Sakarias Mårdh, VD Ansvar & Omsorg
Kortidsboende
Ökad livskvalitet
Vi ser flera fördelar med att påbörja använda Loopeli redan på korttidsboende, några fördelar:
-Påbörja inlärningen och träningen redan vid intag på boendet kan både individen och dess närstående känna sig tryggare genom att självständigt kommunicera med sina anhöriga.
-Öka antalet kontakter med närstående kan individen känna sig mer involverad och aktiv i sin egen vård och omsorg. Vilket bidrar till ökad livskvalitet och välbefinnande för individen.
“All förenkling som gör att våra boende kan kontakta och se sina anhöriga är positivt”
– Sakarias Mårdh, VD Ansvar & Omsorg
Feedback från A&O
Satsning enkla videosamtal på äldreboenden ansvar och omsorg
Utvärderingen har visat att den boende kände sig mindre ensam och att det hade blivit mer kontakt med barn, barnbarn och andra närstående. Det var väldigt roligt att se. Det som förvånade oss mest var att videosamtal med Loopeli också fungerar för boende med kognitiv svikt och att de själva kunde hantera videosamtalen. Det var vi var inte riktigt beredda på efter att under pandemin ha testat andra appar vilka alltid fordrade närvaro av personal.
Det som gör videosamtal med Loopeli extra lämpat för äldre är enkelheten.
Är det för avancerat spelar det ingen roll hur bra tjänsten är. Den kommer ändå inte att användas. Bäst är spontana samtal där både de boende och anhöriga själva väljer när de vill prata, utan att behöva involvera personalen. Med Loopeli ser vi att allt fungerat väldigt bra.
Sakarias Mårdh, VD Ansvar & Omsorg
Feedback från A&O
Satsning enkla videosamtal på äldreboenden ansvar och omsorg
Utvärderingen har visat att den boende kände sig mindre ensam och att det hade blivit mer kontakt med barn, barnbarn och andra närstående. Det var väldigt roligt att se. Det som förvånade oss mest var att videosamtal med Loopeli också fungerar för boende med kognitiv svikt och att de själva kunde hantera videosamtalen. Det var vi var inte riktigt beredda på efter att under pandemin ha testat andra appar vilka alltid fordrade närvaro av personal.
Det som gör videosamtal med Loopeli extra lämpat för äldre är enkelheten.
Är det för avancerat spelar det ingen roll hur bra tjänsten är. Den kommer ändå inte att användas. Bäst är spontana samtal där både de boende och anhöriga själva väljer när de vill prata, utan att behöva involvera personalen. Med Loopeli ser vi att allt fungerat väldigt bra.
Sakarias Mårdh, VD Ansvar & Omsorg
“All förenkling som gör att våra boende kan kontakta och se sina anhöriga är positivt”
– Sakarias Mårdh, VD Ansvar & Omsorg
Kortidsboende
Ökad livskvalitet
Till medborgare som av olika anledningar skrivits in på korttidsboende i väntan på antingen en plats på ett SÄBO eller som ska hem igen. På ett korttidsboende finns det många fördelar för de individer som befinner sig där att påbörja använda Loopeli.
Genom att påbörja inlärningen och träningen redan vid intag på boendet kan både individen och dess närstående känna sig tryggare och därmed minska behovet av fysiska besök eller kontakter med personalen. Detta ger möjlighet för den boende att självständigt kommunicera med sina anhöriga.
Genom att öka antalet kontakter med närstående kan individen känna sig mer involverad och aktiv i sin egen vård och omsorg. Detta bidrar till en ökad livskvalitet och välbefinnande för individen under tiden på korttidsboendet.
Uppstart | STEG FÖR STEG
Vill ni också bidra till digital gemenskap och motverka ensamhet tillsammans med Loopeli?
Boka kostnadsfri demo för er verksamhet
Vill du veta mer om hur Loopeli fungerar inom omsorgen, demensboende, LSS , kommun eller annan verksamhet där du ser behovet och värdet med att samarbeta med oss på Loopeli? Vi träffar dig gärna och berättar mer, kolla på möjlighet för er att utvärdera och testa Loopeli i er verksamhet, boende eller kommun.
Mer information
Vill du komma i kontakt med Loopeli?
Varje resa börjar med ett första möte
Ett första steg för att kolla vilka möjligheter som finns med Loopeli och om det passar er verksamhet är ett enkelt digitalt möte eller samtal.
– Vi berättar kort om tjänsten och vilka möjligheter som finns och svarar givetvis på era frågor.
Vi söker även fler pilotverksamheter för att ytterligare bredda Loopelis användningsområden. Har ni en verksamhetstyp som vi ännu inte testat tittar vi gärna på möjligheten att samarbeta kring detta.
- Vi finns även via e-post eller telefon:
- nina@loopeli.se
- 0737-500102