Om projektet
Enkel kontakt med anhöriga ökar tryggheten
I Svenljunga kommun så värnar vi om tryggheten och delaktigheten bland våra medborgare oavsett om de bor i ordinärt boende eller på ett särskilt boende. Därför har kommunen valt att testa en kommunikationstjänst som möjliggör enkel kommunikation mellan medborgare och deras anhöriga via video.
Att inte kunna kommunicera med sin familj innebär inte sällan isolering och nedstämdhet, vilket i sin tur leder till ökade riskfaktorer och ett större behov av omsorg. Och som anhörig är det inte sällan förknippat med dåligt samvete att inte räcka till och en otrygghet kring hur våra närstående mår.
Svenljunga kommun vill minska den ofrivilliga ensamheten och öka tryggheten för sina omsorgstagare. Detta genom att ni enkelt ska kunna kontakta era anhöriga vid enklare frågor och funderingar istället för att använda trygghetslarmet.
Trygghetslarmet är i första hand till för incidenter som kräver hemtjänstens hjälp. Men flera kommuner, inklusive Svenljunga kommun, upplever att det är en betydande del av larmen som egentligen inte är larmincidenter utan snarare är kopplat till frågeställningar, otrygghet och ensamhet. Så vi började fundera på en lösning.
Vi vill nu erbjuda dig som omsorgstagare i Svenljunga kommun att testa tjänsten Loopeli i kombination med trygghetslarmet du har för att se om dessa två tjänster kan kombineras för att bättre passa dina behov.
Målet med testet är att du ska använda trygghetslarmet när det har hänt en incident eller något akut och Loopelis enkla videosamtalstjänst när du vill prata med någon om något som inte är en incident eller akut.
Testet kommer pågå mellan 14 oktober och 12 januari och är helt kostnadsfritt
Om projektet
Enkel kontakt med anhöriga ökar tryggheten
I Svenljunga kommun så värnar vi om tryggheten och delaktigheten bland våra medborgare oavsett om de bor i ordinärt boende eller på ett särskilt boende. Därför har kommunen valt att testa en kommunikationstjänst som möjliggör enkel kommunikation mellan medborgare och deras anhöriga via video.
Att inte kunna kommunicera med sin familj innebär inte sällan isolering och nedstämdhet, vilket i sin tur leder till ökade riskfaktorer och ett större behov av omsorg. Och som anhörig är det inte sällan förknippat med dåligt samvete att inte räcka till och en otrygghet kring hur våra närstående mår.
Svenljunga kommun vill minska den ofrivilliga ensamheten och öka tryggheten för sina omsorgstagare. Detta genom att ni enkelt ska kunna kontakta era anhöriga vid enklare frågor och funderingar istället för att använda trygghetslarmet.
Trygghetslarmet är i första hand till för incidenter som kräver hemtjänstens hjälp. Men flera kommuner, inklusive Svenljunga kommun, upplever att det är en betydande del av larmen som egentligen inte är larmincidenter utan snarare är kopplat till frågeställningar, otrygghet och ensamhet. Så vi började fundera på en lösning.
Vi vill nu erbjuda dig som omsorgstagare i Svenljunga kommun att testa tjänsten Loopeli i kombination med trygghetslarmet du har för att se om dessa två tjänster kan kombineras för att bättre passa dina behov.
Målet med testet är att du ska använda trygghetslarmet när det har hänt en incident eller något akut och Loopelis enkla videosamtalstjänst när du vill prata med någon om något som inte är en incident eller akut.
Testet kommer pågå mellan 14 oktober och 12 januari
Hur fungerar tjänsten
Loopelis funktioner
- Enkel och låst meny med stora knappar
- Enkla videosamtal
- Enkelt att hitta kontakter
- Enkelt att ta emot bilder från anhöriga
- Lyssna på radio
Fler filmer om Loopeli och värdet med tjänsten
Kundberättelse från boende och personal på ett särskiltboende i Norrköping. Möt Solveig 91år och aktivitetscoach Mia.
Kundberättelse från boende, anhöriga och personal på ett särskiltboende, demensavdelning
Att komma igång med Loopeli
För att komma igång gör du såhär:
Steg 1
Fyll i intresseanmälan nedan. Du kan be omsorgspersonal hjälpa dig, eller så gör du eller en anhörig det.
Steg 2
Loopeli tar nu kontakt med den anhöriga via uppgifterna i intresseanmälan för att besvara eventuella frågor samt samlar in bilder och namn på de som ska vara med.
Steg 3
När Loopeli har personanpassat ert konto så informeras anhöriga om deras inloggningsuppgifter och vad de ska göra. Samt information om supportvägar.
Steg 4
En representant från Svenljunga kommun levererar samt installerar surfplattan hos dig.
Nu är testet igång
Vi ser fram emot att tillsammans med Svenljunga kommun göra kommunens medborgare och deras anhöriga trygga och digitalt inkluderade.
/Loopeli
Kontaktpersoner Loopeli:
Sarah Bergqvist och Daniel Straume Loopeli AB, info@loopeli.se
Kontaktpersoner Svenljunga kommun :
Jill Lauridsen, Administratör och Anna Jakobsson, Enhetschef Hemtjänst
Att komma igång med Loopeli
För att komma igång gör du såhär:
Steg 1
Fyll i intresseanmälan nedan. Du kan be omsorgspersonal hjälpa dig, eller så gör du eller anhörig det.
Steg 2
Loopeli tar nu kontakt med den anhöriga via uppgifterna i intresseanmälan för att besvara eventuella frågor samt samlar in bilder och namn på de som ska vara med.
Steg 3
När Loopeli har personanpassat ert konto så informeras anhöriga om deras inloggningsuppgifter och vad de ska göra. Samt information om supportvägar.
Steg 4
En representant från Svenljunga kommun levererar samt installerar surfplattan hos dig.
Nu är testet igång
Vi ser fram emot att tillsammans med Svenljunga kommun göra kommunens medborgare och deras anhöriga trygga och digitalt inkluderade.
/Loopeli
Kontaktpersoner Loopeli:
Sarah Bergqvist och Daniel Straume Loopeli AB, info@loopeli.se
Kontaktpersoner Svenljunga kommun :
Jill Lauridsen, Administratör och Anna Jakobsson, Enhetschef Hemtjänst
KONTAKTFORMULÄR
Genom att fylla i uppgifterna nedan godkänner ni att Loopeli får kontakta den som är anhörig till personen som ska ha Loopeli.
Du kommer att blir kontaktad per e-post eller sms så fort vi mottagit dina kontaktuppgifter. Hör du inget från oss inom 48h vänligen maila info@loopeli.se och säkerställ att vi mottagit dina uppgifter korrekt.