Loopeli gör skillnad inom funktionsstöd

Loopeli – trygga samtal för alla

Loopelis trygga videosamtalslösning gör det enkelt för personer med t ex kognitiva funtionsnedsättningar som intellektuell funktionsnedsättning eller autism att självständigt kunna ringa eller ta emot samtal från nära och kära. 

Många kan ha utmaningar att hantera konventionella kommunikationsmedel som vanlig mobiltelefon eller samtalsappar likt FaceTime eller WhatsUp utan hjälp från någon annan. I många fall kan det behövas aktiv hjälp från personalen t ex i ett boende för att kunna genomföra samtalet men många klarar även Loopeli självständigt.

Användaren i fokus

Loopeli är utvecklat med användaren i fokus. Vi har tagit bort allt som är krångligt, och skapat en tjänst som gör det enkelt att hålla kontakten – oavsett funktionsvariation. Loopeli används i dag som stöd inom LSS, där självständighet och tillgänglig teknik gör stor skillnad i vardagen.

Anhörig app som stöttar

Som anhörig kommunicerar man med personen med surfplattan via sin Loopeli mobilapp. oopeli gör det enkelt att hålla kontakt med närstående som använder Loopeli surfplatta. Där kan man som anhörig hålla koll på samtliga samtal. bilder och meddelanden. Mer om Loopelis enkla funktioner -→

Loopeli testats inom LSS verksamhet

Ljusnarsberg kommun utvärderar Loopeli inom LSS verksamhet

Ofrivillig ensamhet påverkar ofta personens mående negativt och bidrar till minskad livsglädje. Tyvärr är ensamhet någonting som många inom LSS och äldreomsorgen upplever i sin vardag. Att ha möjlighet att hålla kontakten med sina nära och kära kan vara väldigt hjälpsamt men många gånger kan det digitala utanförskapet hos äldre och funktionsnedsatta ställa till med besvär och försvåra kommunikationen. Det är ett behov som Ljusnarsberg kommun vill lösa med hjälp av det här testet.

Resultat Ljusnarsbergs kommun

För brukare, anhörig och personal

Vi har sett positiva effekter från både brukare och personal. För brukaren har det inneburit mer glädje och skratt och personalen tyckte att den var enkel att använda. Vi är väldigt nöjda med testet. Sen har man hört i ‘korridoren’ där jag sitter att det är roligt att vi har fått igång ett test och speciellt inom LSS-verksamheten.

Jenny Carlberg Karlsson
Inovationsledare
Ljusnarsbergs kommun

Enkelhet

Enkel lösning för både brukare och anhörig

Glädje hos brukare

Pratar mer om att få prata/se sin anhörig än innan test. Då var det mer personal som frågade, eller anhörig som frågade om den kunde ”ringa”.

Värde för personal

Personal som använt Loopeli har upplevt den mycket lätt att använda.

Support

Mycket bra hjälp av supporten i alla lägen.

Användar berättelse

Ringa självständigt värdefullt för hela familjen

“Vår dotter som är 13 år har en funktionsnedsättning som bl a innebär svårigheter med socialt samspel och kommunikation.

Hon gillar att prata i telefon och videosamtal men är alltid beroende av att någon av oss vuxna hjälper till. Med hjälp av Loopeli kan hon nu självständigt ringa till tex sina storasyskon eller mormor och morfar, och de kan också ringa till henne. När hon hör att det ringer på surfplattan så kan hon inte springa dit fort nog för att svara på ”sin” telefon.

En trygghet även för oss anhöriga

Ett stort värde för oss med Loopeli är tryggheten av att veta om att något skulle hända oss föräldrar tex bli sjuka och inte kontaktbara och vi är hemma själva med henne finns nu faktiskt en möjlighet för henne att förmedla sig med sitt nätverk. Hon kan i alla fall självständigt ringa upp någon och be om hjälp.

Förväntningar av test

Kan Loopeli bidra till självständighet?

Några av de effekter som kommunen tillsammans med Testbädden Innomera i Örebro vill utvärdera:

– Mindre ensamhetskänslor hos brukarna

– Att de på ett enklare sätt kan komma i kontakt med familj, nära och kära

– Ökad självständighet och livsglädje

– Ökad tillgänglighet

– Personalen slipper känna ett så personligt/privat ansvar för brukarna

Resultat

För brukare, anhörig och personal

Vi har sett positiva effekter från både brukare och personal. För brukaren har det inneburit mer glädje och skratt och personalen tyckte att den var enkel att använda. Vi är väldigt nöjda med testet. Sen har man hört i ‘korridoren’ där jag sitter att det är roligt att vi har fått igång ett test och speciellt inom LSS-verksamheten.

Jenny Carlberg Karlsson
Inovationsledare
Ljusnarsbergs kommun

Enkelhet

Enkel lösning för både brukare och anhörig

Glädje hos brukare

Pratar mer om att få prata/se sin anhörig än innan test. Då var det mer personal som frågade, eller anhörig som frågade om den kunde ”ringa”.

Värde för personal

Personal som använt Loopeli har upplevt den mycket lätt att använda.

Support

Även med teknikproblem så upplever personalen att de fått mycket bra hjälp av supporten i alla lägen. Fått förlängt testperiod pga. av de tekniska problemen med lansering av ny plattform av appen.

Loopeli testats inom LSS verksamhet

Test för bättre kommunikation inom LSS mellan brukare och anhöriga

Ofrivillig ensamhet påverkar ofta personens mående negativt och bidrar till minskad livsglädje. Tyvärr är ensamhet någonting som många inom LSS och äldreomsorgen upplever i sin vardag. Att ha möjlighet att hålla kontakten med sina nära och kära kan vara väldigt hjälpsamt men många gånger kan det digitala utanförskapet hos äldre och funktionsnedsatta ställa till med besvär och försvåra kommunikationen. Det är ett behov som Ljusnarsberg vill lösa med hjälp av det här testet.

Detta ville de uppnå:

– Mindre ensamhetskänslor hos brukarna

– Att de på ett enklare sätt kan komma i kontakt med familj, nära och kära

– Ökad självständighet och livsglädje

– Ökad tillgänglighet

– Personalen slipper känna ett så personligt/privat ansvar för brukarna

Testet genomfördes i samarbete med Testbädden Innomera i Örebro

“Roligt att vi har fått igång ett test och speciellt inom
LSS-verksamheten.”

Lösning och Genomförande

För brukare, anhörig och personal

Lösning som testas är Loopelis kommunikationstjänst som är speciellt utformad för äldre och andra som inte fixar andra videosamtalsappar. I appen krävs endast ett användarnamn och ett lösenord och den är väldigt lätt att använda, inga sociala medier krävs. I appen kan anhöriga ringa och dela bilder och upplevelser tillsammans med brukaren.

Genomförande

Loopeli har skickat en surfplatta som kommunen fick låna under tiden som testet pågick. Appen på surfplattan har bara ett fåtal knappar och är tillgänglighetsanpassad. En brukare på ett LSS-boende fick använda surfplattan med Loopeli fäst på skärmen, tillsammans med en anhörig under testets genomförande.

Feedback

Vilka effekter har du kunnat se ifrån Loopelitestet?

Vi har sett positiva effekter från både brukare och personal. För brukaren har det inneburit mer glädje och skratt och personalen tyckte att den var enkel att använda. Vi är väldigt nöjda med testet. Sen har man hört i ‘korridoren’ där jag sitter att det är roligt att vi har fått igång ett test och speciellt inom LSS-verksamheten.

Jenny Carlberg Karlsson
Inovationsledare
Ljusnarsbergs kommun

Framgångsfaktorer som noterats under processen

Glädje hos brukare

Pratar mer om att få prata/se sin anhörig än innan test. Då var det mer personal som frågade, eller anhörig som frågade om den kunde ”ringa”.

Enkelhet

Enkel lösning för både brukare och anhörig

Värde för personal

Personal som använt Loopeli har upplevt den mycket lätt att använda.

Support

Även med teknikproblem så upplever personalen att de fått mycket bra hjälp av supporten i alla lägen. Fått förlängt testperiod pga. av de tekniska problemen med lansering av ny plattform av appen.

Uppstart | STEG FÖR STEG

För att visa hur en kommun eller annan verksamhet kan komma igång med Loopeli, kan vi ge er ett exempel på hur vi kan vara med och guida er genom hela uppstartsprocessen. Vårt mål är att finnas där för er från början till slut och anpassa oss efter era behov. Vi kan antingen hjälpa er med hela införandet av tjänsten, ta över ansvaret för denna process eller komma fram till en annan lösning tillsammans. Nedan följer ett exempel på ett av sätten där vi har varit delaktiga i hela processen.

Nyfiken på hur Loopeli fungerar i praktiken?

Digital gemenskap gör skillnad – varje dag.
Vill veta mer om hur Loopeli kan bidra för er?

Vi berättar gärna mer om hur andra kommuner använder Loopeli, och diskuterar hur ni kan utvärdera och testa lösningen i er verksamhet eller er kommun.

Mer information

Vill du komma i kontakt med Loopeli?

Varje resa börjar med ett första möte

Ett första steg för att kolla vilka möjligheter som finns med Loopeli och om det passar er verksamhet är ett enkelt digitalt möte eller samtal.

– Vi berättar kort om tjänsten och vilka möjligheter som finns och svarar givetvis på era frågor. 

Vi söker även fler pilotverksamheter för att ytterligare bredda Loopelis användningsområden. Har ni en verksamhetstyp som vi ännu inte testat tittar vi gärna på möjligheten att samarbeta kring detta. 

BOKA DEMO

Välkommen att boka en kostnadsfri demo för att få veta mer om hur Loopeli kan hjälpa er verksamhet.

Uppgifter om verksamheten
Vi föredrar introduktion/demo via:*
Vill du bjuda in fler?*
Kontaktuppgifter
Kontaktuppgifter

Få exklusiv inblick i hur andra kommuner skapar värde med Loopeli

Ta del av nyttoanalyser och utvärderingar som visar verklig effekt för brukare, anhöriga och vårdpersonal.

Vill du veta hur Loopeli har förbättrat livskvaliteten inom SÄBO eller stöttat anhöriga i deras vardag?
Fyll i formuläret och få direkt tillgång till utvärderingar från kommuner som testat och analyserat nyttan med Loopeli.