fbpx

Möt en av Loopelis yngre användare och familj

Loopeli bidrar med delaktighet och självständighet även för yngre användare och deras familjer. Ebba är 14 år och hennes mamma berättar om värdet och nyttan med Loopeli för hennes dotter och hennes familj.

Vår dotter som är 14 år har en funktionsnedsättning som bl.a. innebär svårigheter med socialt samspel och kommunikation. Hon gillar att prata i telefon och videosamtal men är alltid beroende av att någon av oss vuxna hjälper till.

Med hjälp av Loopeli kan hon nu självständigt ringa till t.ex. sina storasyskon eller mormor och morfar och de kan också ringa till henne.

När hon hör att det ringer på surfplattan så kan hon inte springa dit fort nog för att svara på ”sin” telefon. Det är så fint att se hur självständig hon kan vara i kontakten med dem. Hon gillar verkligen Loopeli ❤️ och hennes mormor och morfar ringer till henne och tycker att det är såå roligt att hon både kan svara själv och även ringa dem.

Ett stort värde för oss är tryggheten av att veta att om något skulle hända oss föräldrar t.ex. vi blir sjuka och okontaktbara och vi är hemma själva med henne så finns nu faktiskt en möjlighet för henne att förmedla sig med sitt nätverk. Hon kan i alla fall självständigt ringa upp någon och be om hjälp.” berättar Sarah, mamma till Ebba 14 år.

“Det är så fint att se hur självständig hon kan vara i kontakten med sina nära och kära”

Trygga samtal för alla

Loopeli är en kommunikationstjänst som på ett tryggt sätt underlättar och förenklar kommunikationen mellan omsorgstagare/brukare och dess anhöriga.

Nu finns Loopelis trygga videosamtalslösning som gör det enkelt även för personer med t ex kognitiva funtionsnedsättningar som intellektuell funktionsnedsättning eller autism att självständigt kunna ringa eller ta emot samtal från nära och kära. I många fall kan det behövas aktiv hjälp från personalen t ex i ett boende för att kunna genomföra det.

Många kan ha utmaningar att hantera konventionella kommunikationsmedel som vanlig mobiltelefon eller samtalsappar likt FaceTime eller WhatsUp utan hjälp från någon annan.

Med den nya socialtjänstlagen som träder i kraft juni 2025 kan Loopeli bidra till att hjälpa kommuner att uppfylla dessa krav. Här är några centrala punkter där Loopeli bidrar till att uppfylla dessa krav:

Stärkt delaktighet och självbestämmande

Den nya socialtjänstlagen ställer ökade krav på att omsorgstagare, både inom LSS och äldreomsorgen, ska ha möjlighet att vara delaktiga och kunna fatta egna beslut i frågor som rör deras vardag. Detta inkluderar att ha tillgång till och kunna använda teknik för att upprätthålla kontakten med anhöriga och delta i det sociala livet.

Loopeli möjliggör detta genom att erbjuda en enkel och användarvänlig teknik som även personer med kognitiva eller fysiska begränsningar kan använda för att hålla kontakt med sina nära och kära utan att vara beroende av personalens hjälp. 

Minskad social isolering och förbättrat anhörigstöd

Den nya socialtjänstlagen fokuserar starkt på att minska ensamhet och isolering, särskilt för äldre och personer med funktionsnedsättning. Regeringens satsning på anhörigstöd betonar vikten av regelbunden kontakt med familj och närstående, även när de fysiska besöken är begränsade.

Loopeli uppfyller dessa krav genom att erbjuda en lösning som underlättar daglig kontakt mellan omsorgstagare och anhöriga via videosamtal och delning av bilder. Denna enkla digitala kommunikationsmetod hjälper till att minska ensamheten och förbättrar den psykiska hälsan, vilket går i linje med lagens mål att främja social samvaro och stötta anhöriga.

Tillgänglighet och inkludering

Lagen betonar också att omsorgen ska vara tillgänglig för alla, inklusive personer med olika typer av funktionsvariationer. Kommuner har ett ansvar att erbjuda teknik som är anpassad till individens behov, särskilt för personer som har kognitiva eller motoriska utmaningar.

Loopeli är utvecklad med fokus på tillgänglighet, med stora bilder, tydliga symboler och enkel navigering som gör det möjligt för äldre och personer med funktionsnedsättning att använda tjänsten själva. Detta gör det enklare för kommunerna att uppfylla lagens krav på tillgänglighet inom omsorgen.

Effektivisering av kommunikation och administration

Kommuner har också ett ansvar att effektivisera sina processer och tillhandahålla högkvalitativ omsorg utan att belasta resurser onödigt. Genom att minska personalens behov av att assistera vid varje kontakt med anhöriga, hjälper Loopeli till att spara både tid och resurser inom både äldreomsorgen och LSS-verksamheterna.

Den här effektiviseringen av kontakten mellan omsorgstagare och anhöriga är också en del av kommunernas skyldighet att säkerställa att omsorgen är kostnadseffektiv och kvalitativ, vilket är ett krav som ställs i den nya socialtjänstlagen​.

Sammanfattning:

Loopeli hjälper kommuner att uppfylla krav på ökad delaktighet, minskad social isolering, förbättrat anhörigstöd och tillgänglighet inom äldreomsorg och LSS. Genom att minska behovet av personalens assistans vid kontakt med anhöriga kan kommuner också effektivisera sin verksamhet och minska kostnaderna.

Dela artikeln

Facebook
LinkedIn
Email

BOKA DEMO

Välkommen att boka en kostnadsfri demo för att få veta mer om hur Loopeli kan hjälpa er verksamhet.

Uppgifter om verksamheten
Vi föredrar introduktion/demo via:*
Vill du bjuda in fler?*
Kontaktuppgifter
Kontaktuppgifter

NYTTOANALYSER - 3 olika

Ta del av nyttonalyser som Östersunds kommun genomfört för att utvärdera Loopeli i sin kommun. Analyserna visar kvalitativa och ekonomiska nyttor.