Mamma vill gärna se hunden Frost hela tiden

Vi sökte olika lösningar för att motverka ofrivillig ensamhet på Vaxholms äldreboende. Målet är att våra boende och deras närstående ska få en ökad livskvalitet, tryggare vardag och förbättrad tillgänglighet gentemot varandra. Detta är till stor del för att minska ofrivillig ensamhet som många av våra äldre besväras av. Vi såg att Loopeli erbjuder en tjänst som kunde passa vår verksamhet. – berättar Lidiya Hellström, Verksamhetschef på Forenade Care Vaxholm.

En av de anhöriga på boendet på Vaxholm berättar om deras erfarenhet med Loopeli, hur de använder tjänsten och vad som var utmanande innan Loopeli började användas. Min mamma hade bra vana med teknik innan hennes demensdiagnos; hon använde både smartphone och dator. Hon var oftast den mest kunniga när hon träffade sina vänner. Jag tror att hon fortfarande idag skulle kunna behärska en smartphone, egentligen. När hon blev sjuk glömde hon bort sin telefon, låskoden och kunde därför inte längre använda den självständigt längre. Hon ringde också mycket till oss och sina vänner, vilket blev ohållbart.

Vi diskuterade situationen med demenssjuksköterskan på hennes boende i Vaxholm, och hon rekommenderade att mamma inte längre skulle använda sin mobiltelefon utan tjänsten Loopeli. Loopeli erbjuds via boendet kostnadsfritt. Innan vi introducerade Loopeli genomförde vi några videosamtal, främst genom min pappas iPad, då mamma hade en Samsung och vi använde iPhone.

Idag använder mamma Loopeli nästan dagligen.

Vi ringer henne och hon vill gärna se vår hund – Frost. Ibland placerar jag till och med kameran så att hon kan se Frost medan jag gör andra saker, eftersom hon vill se Frost så mycket. Ibland ringer jag henne när jag är ute och promenerar med hundarna, och det tycker hon är jätteroligt. Hon tycker det är roligt att se vad jag gör och naturen. Bilderna är också oerhört viktiga för henne och hon tittar mycket på dem, även tillsammans med personalen. Hon uppskattar att bilderna är tydliga och stora, även om hon kan bli lite irriterad över att det tar lite tid att ladda dem.

Ett stort värde

Vi ser stort värde med Loopeli eftersom det är här mycket av vår kommunikation sker numera. Tidigare ringde vi till avdelningen, men då fanns ingen video och mamma tyckte inte alltid att högtalaren fungerade. Det är också bra att vi kan välja när vi svarar (och mamma ringer absolut inte för ofta nu).

Dela artikeln

Facebook
LinkedIn
Email

BOKA DEMO

Välkommen att boka en kostnadsfri demo för att få veta mer om hur Loopeli kan hjälpa er verksamhet.

Uppgifter om verksamheten
Vi föredrar introduktion/demo via:*
Vill du bjuda in fler?*
Kontaktuppgifter
Kontaktuppgifter

Få exklusiv inblick i hur andra kommuner skapar värde med Loopeli

Ta del av nyttoanalyser och utvärderingar som visar verklig effekt för brukare, anhöriga och vårdpersonal.

Vill du veta hur Loopeli har förbättrat livskvaliteten inom SÄBO eller stöttat anhöriga i deras vardag?
Fyll i formuläret och få direkt tillgång till utvärderingar från kommuner som testat och analyserat nyttan med Loopeli.