
Trygg och enkel kontakt – när tekniken annars är ett hinder
- Enkel meny med stora knappar
- Enkla videosamtal - för alla
- Enkelt att hitta kontakter - inga telefonnummer krävs
- Enkelt att ta emot bilder från anhöriga
- Enkelt att självständigt välja radiokanal
en strategisk pusselbit i kommunens "Digitalt först"-arbete
Digitala tillsynsbesök
När användaren är trygg med en teknik är det enklare att implementera nya tjänster och funktioner
Användaren i fokus
Digitalt först -strategi

Stor och tydlig meny
Menyn på surfplattan är enkel att navigera. Den kräver ingen inloggning eller att man som ancvänader behöver starta upp appen själv – den är fastpinnad på skärmen (android).

Videosamtal
På Loopeli appen på surfplattan finns alla inbjudna kontakter upp med namn och bild. Videosamtal initieras direkt genom att trycka på bilden av den person som ska ringas upp och samtalet är igång

Bilder med meddelenaden
När en bild med meddelande skickas till Loopeli surfplattan visas den som en stor bild på skärmen och sparas sedan under menyn “vykort”. Alla bilder skickas via den sk anhörig appen.

Lyssna på radio
Att självständigt starta igång och lyssna på radio är en uppskattad aktivitet. Med hjälp av anhöriga väljer man sina tre favorit stationer som sen förvalda på surfplattan.
Digital tillsyn skapar en tryggare vardag

Genom att digitalisera tillsynen får både personal och medborgare större frihet och trygghet. Istället för att skicka personal på fysiska tillsyner kan vi säkerställa välmående på distans.
- Personalen frigör tid till mer komplexa eller akuta vårdbehov
- Medborgaren upplever större självständighet och slipper onödiga avbrott i vardagen
- Kommunen får en skalbar och långsiktigt hållbar lösning, redo att möta framtidens behov
Digitala tillsynsbesök innebär flera fördelar
- Resurseffektivisering
- En förebyggande, långsiktig och hållbar lösning både för personal och omsorgstagare
- Omsorgstagaren upplever större självständighet
Dessutom: För medborgare som redan använder Loopeli för att ha kontakt med sina anhöriga, blir steget till kontakt med hemtjänsten via samma gränssnitt både naturligt och tryggt.
Vill veta hur enkelt ni kan implementera tjänsten?
Boka kostnadsfri demo för er kommun eller läs mer om våra priser och paket
Vill du veta hur tjänsten Digitala tillsynsbesök fungerar och hur den är ett optimalt komplement till Enkla videosamtal med anhöriga? Boka en demo!
nyheter & inspiration
Case, omvärldsbevakning och mer om Loopeli

“Livet tar inte slut med en diagnos” – Så skapar digitala besök trygghet i hemmet
Loopelis senaste webbinarium med temat: “Livet tar inte slut med en diagnos” – Så skapar digitala besök trygghet i hemmet. Hur kan vi skapa en tryggare, mer delaktig och hållbar omsorg – genom hela medborgarresan? Under vårt senaste webbinarium får

Elsas resa visar vägen – hur teknik och närhet kan förändra framtidens omsorg
Elsa är 83 år och bor kvar i huset där hon och hennes make levde tillsammans i över 40 år. Sedan han gick bort har tystnaden blivit en allt större del av vardagen. Barnen bor i andra städer och även

Demensresan börjar med kunskap och hjärta
När någon får en demensdiagnos påverkar det inte bara individen – det förändrar livet för hela familjen. Susanne Lindqvist arbetar som demenssamordnare/Silviasyster i demensteamet i Vaxholms stad. I hennes roll som demenssamordnare så finns hon med under hela demensresan. Hon

Mamma vill gärna se hunden Frost hela tiden
Vi sökte olika lösningar för att motverka ofrivillig ensamhet på Vaxholms äldreboende. Målet är att våra boende och deras närstående ska få en ökad livskvalitet, tryggare vardag och förbättrad tillgänglighet gentemot varandra. Detta är till stor del för att minska
Mer information
Vill du komma i kontakt med Loopeli?
Varje resa börjar med ett första möte
Ett första steg för att kolla vilka möjligheter som finns med Loopeli och om det passar er verksamhet är ett enkelt digitalt möte eller samtal.
– Vi berättar kort om tjänsten och vilka möjligheter som finns och svarar givetvis på era frågor.
Vi söker även fler pilotverksamheter för att ytterligare bredda Loopelis användningsområden. Har ni en verksamhetstyp som vi ännu inte testat tittar vi gärna på möjligheten att samarbeta kring detta.
- Vi finns även via e-post eller telefon:
- nina@loopeli.se
- 0737-500102
Stor och tydlig meny
Loopleis menyn är enkel att navigera och man kan snabbt välja mellan funktionerna. Loopeli elder appen kräver heller ingen inloggning eller att leta efter kontaktuppgifter utan allt finns redan förberett genom bilder och namn på samtliga kontakter.

Fastpinnad på surfplattan
Loopeli appen installeras på en valfri surfplatta, på den kommer sedan Loopeli vara fastpinnad på startsidan och det upplevs utmanande att lossa på. Detta för att undvika att man behöver öppna upp appen själv och riskera att virra bort sig bland andra appar, inlogg etc.
Videosamtal
På Loopeli appen på surfplattan finns alla inbjudna kontakter upp med namn och bild. Videosamtal initieras direkt genom att trycka på bilden av den person som ska ringas upp och samtalet är igång.
Vid inkommande samtal visas bild och namn på skärmen ”vill du svara” med tydliga symboler ”ja” eller ”nej”. Efter avslutat samtal återgår appen automatiskt tillbaka till huvudmenyn.
Bilder med meddelenaden
Lyssna på radio
Att starta igång och lyssna på radio på egen hand är en uppskattad aktivitet. Radiokanaler som idag finns via Loopeli är Sveriges Radios P1, P2 och P4.
funktioner
Loopeli tjänstens funktioner
Loopeli har två appar – elder och anhörig app. Loopeli elder appen installeras på en valfri surfplatta och är specialanpassade för personer som har utmaningar med dagens teknik.Loopelis anhörig-appen är till för anhörig/personal och används på en smartphone.
Enkel och låst meny underlättar för personalen att hjälpa användaren av Loopeli
Införande av enkla videosamtal - en värdefull resurs för boende och personal inom kommun, boende och hemtjänst.
I en kommun, på ett boende eller hemtjänsten kan införandet av enkla videosamtal vara en värdefull resurs för även personalen och verksamheten. Denna funktion gör det möjligt för de boende att på säkert, tryggt och enkelt sätt hålla kontakt och kommunicera med omvärlden tex sina anhöriga eller med personalen på hemtjänsten.
Genom att använda Loopeli är det enkelt och smidigt att koppla upp videosamtal med de inbjudna anhöriga eller svara på ett samtal. Den inbjudna visas med namn och bild under menyn “videosamtal”, vilket underlättar identifieringen och tillgången till samtal. Videosamtal initieras direkt genom att trycka på bilden av den närstående som ska ringas upp. Vid inkommande samtal visas bild och namn på skärmen ”vill du svara” med tydliga symboler ”ja” eller ”nej”.
Efter avslutat samtal återgår appen automatiskt tillbaks till huvudmenyn “Hej xx, vad vill du göra idag”.Inga telefonnummer eller kontaktuppgifter behöver letas upp, allt finns redan förberett i Loopeli i samband när personerna bjuds.
En värdefull resurs för kognitiv stimulans och delaktighet inom äldreomsorgen
Loopeli appen underlättar för vårdtagare att ta emot bilder med meddelanden. När en ny bild med meddelande skickas till surfplattan visas den som en stor bild på skärmen och sparas sedan under menyn “vykort”. Alla bilder sparas även i Loopeli appen på mobilen och delas med övriga inbjudna.
Bilder kan vara en värdefull möjlighet för att känna sig delaktiga i vardagliga händelser, vilket i sin tur kan bidra till ökad trivsel och livsglädje. Att kunna ta del av bilder från exempelvis resor, familjesammankomster och barnbarnens första steg gör det möjligt att känna sig delaktig och uppdaterad om vad som händer i deras närmaste omgivning.
För personalen på exempelvis SÄBO kan Loopeli-appen vara till stor hjälp i deras arbete med att skapa meningsfulla och engagerande aktiviteter för de boende genom att tex kolla på bilder tillsammans med vårdtagaren. Genom att använda bilder och relaterade minnen via Loopeli kan personalen stimulera minnet och den kognitiva förmågan hos äldre personer.
En värdefull resurs för kognitiv stimulans och delaktighet inom äldreomsorgen
Loopeli appen underlättar för vårdtagare att ta emot bilder med meddelanden. När en ny bild med meddelande skickas till surfplattan visas den som en stor bild på skärmen och sparas sedan under menyn “vykort”. Alla bilder sparas även i Loopeli appen på mobilen och delas med övriga inbjudna.
Bilder kan vara en värdefull möjlighet för att känna sig delaktiga i vardagliga händelser, vilket i sin tur kan bidra till ökad trivsel och livsglädje. Att kunna ta del av bilder från exempelvis resor, familjesammankomster och barnbarnens första steg gör det möjligt att känna sig delaktig och uppdaterad om vad som händer i deras närmaste omgivning.
För personalen på exempelvis SÄBO kan Loopeli-appen vara till stor hjälp i deras arbete med att skapa meningsfulla och engagerande aktiviteter för de boende genom att tex kolla på bilder tillsammans med vårdtagaren. Genom att använda bilder och relaterade minnen via Loopeli kan personalen stimulera minnet och den kognitiva förmågan hos äldre personer.
Enkelt sätt att lyssna på radio
Att lyssna på radio kan vara en enkel men effektiv aktivitet för att främja både kognitiv och mental stimulans. Genom att ha en surfplatta med Loopeli placerad på en central plats i hemmet blir det lättillgängligt för även personalen att uppmuntra att starta uppspelningen av radion närhelst det behövs. Radiokanaler som Sveriges Radios P1, P2 och P4 finns bara ett knapptryck bort i appen under menyn ”radio”, vilket gör det smidigt att slå på och välja en kanal som passar personens intressen.
För personalen innebär detta att de kan engagera de äldre och föra meningsfulla samtal om aktuella ämnen baserade på nyheterna eller musiken som spelats. Det ger också möjligheten att skapa en avkopplande och lugn atmosfär genom att spela lugn musik vid exempelvis måltider eller vid vila. Genom att använda radio som en daglig aktivitet kan detta främja kognitiv, mental och social aktivitet hos vårdtagaren.
Nyttan med Loopeli
Nyttoanalys Östersunds Kommun
Kommunen har i en liten skala sedan sommaren 2022 testat Loopeli. Loopeli bidrar med flera olika nyttor. Utöver de logiska nyttorna har tjänsten stora ekonomiska nyttor för verksamheterna och kommunen.
Den ekonomiska nyttan kommer genom tidsbesparing då kommunikationen mellan brukaren och dess närstående kan ske utan personalens inblandning.
De effektiva nyttorna är bland annat ökad självständighet, delaktighet i sin familjs vardag och trygghet i sitt boende, vilket leder till minskad ensamhet och ökad livskvalitet.

174% ROI
För att räkna ut den ekonomiska nyttan har analysen beräknats på att en medborgare kommunicerar med sina anhöriga fyra gånger per vecka.
139.000kr nettonytta
(23.167kr / medborgare)
1 år
PAYBACK
4,8 ANGELÄGENHET av 5,0
av 5,0
4,0 GENOMFÖRBARHET av 5,0
av 5,0