Trygg och enkel kontakt – när tekniken annars är ett hinder

en strategisk pusselbit i kommunens "Digitalt först"-arbete

Digitala besök med omsorgen

När användaren är trygg med en teknik är det enklare att implementera nya tjänster och funktioner

Användaren i fokus

För att teknik ska bidra till en hållbar och individanpassad omsorg måste den vara enkel, trygg och tillgänglig – anpassad efter varje individs vardag och förutsättningar. Loopeli är en trygghetsskapande videolösning utvecklad för personer som behöver stöd i att använda digital teknik eller genomföra digitala besök.

Digitalt först -strategi

För att möta ökade krav på effektivitet inom omsorgen erbjuder Loopeli tjänsten Digitala besök med omsorgen – ett verktyg som ersätter vissa korta fysiska besök med trygga, schemalagda videosamtal. Tjänsten gör det enkelt och säkert för personalen att genomföra digitala besök och är en viktig del i arbetet mot en digitalt först-strategi.
Stor och tydlig meny

Menyn på surfplattan är enkel att navigera. Den kräver ingen inloggning eller att man som ancvänader behöver starta upp appen själv – den är fastpinnad på skärmen (android).

Videosamtal

På Loopeli appen på surfplattan finns alla inbjudna kontakter upp med namn och bild. Videosamtal initieras direkt genom att trycka på bilden av den person som ska ringas upp och samtalet är igång

Bilder med meddelenaden

När en bild med meddelande skickas till Loopeli surfplattan visas den som en stor bild på skärmen och sparas sedan under menyn “vykort”. Alla bilder skickas via den sk anhörig appen.

Lyssna på radio

Att självständigt starta igång och lyssna på radio är en uppskattad aktivitet. Med hjälp av anhöriga väljer man sina tre favorit stationer som sen förvalda på surfplattan.

Digitala besök skapar en tryggare vardag

Genom digitala besök får både omsorgspersonal och individ större frihet och trygghet. Istället för fysiska besök kan välmående följas upp på distans.

  • Personalen frigör tid till mer komplexa eller akuta vårdbehov
  • Medborgaren upplever större självständighet och slipper onödiga avbrott i vardagen
  • Kommunen får en skalbar och långsiktig hållbar lösning , redo att möta framtidens behov

Digitala besök innebär flera fördelar

  • Resurseffektivisering
  • En förebyggande, långsiktig och hållbar lösning både för personal och omsorgstagare
  • Omsorgstagaren upplever större självständighet 

 

Dessutom: För medborgare som redan använder Loopeli för att ha kontakt med sina anhöriga, blir steget till kontakt med hemtjänsten via samma gränssnitt både naturligt och tryggt.

Vill veta hur enkelt ni kan implementera tjänsten?

Boka kostnadsfri demo eller läs mer om våra priser och paket

Upptäck hur digitala besök bidrar till ökad trygghet och enklare kommunikation mellan brukare, anhöriga och personal.
Boka en demo för att veta mer.

nyheter & inspiration

Case, omvärldsbevakning och mer om Loopeli

Demensresan börjar med kunskap och hjärta

När någon får en demensdiagnos påverkar det inte bara individen – det förändrar livet för hela familjen. Susanne Lindqvist arbetar som demenssamordnare/Silviasyster i demensteamet i Vaxholms stad. I hennes roll som demenssamordnare så finns hon med under hela demensresan. Hon

Läs mer

Mamma vill gärna se hunden Frost hela tiden

Vi sökte olika lösningar för att motverka ofrivillig ensamhet på Vaxholms äldreboende. Målet är att våra boende och deras närstående ska få en ökad livskvalitet, tryggare vardag och förbättrad tillgänglighet gentemot varandra. Detta är till stor del för att minska

Läs mer

Mer information

Vill du komma i kontakt med Loopeli?

Varje resa börjar med ett första möte

Ett första steg för att kolla vilka möjligheter som finns med Loopeli och om det passar er verksamhet är ett enkelt digitalt möte eller samtal.

– Vi berättar kort om tjänsten och vilka möjligheter som finns och svarar givetvis på era frågor. 

Vi söker även fler pilotverksamheter för att ytterligare bredda Loopelis användningsområden. Har ni en verksamhetstyp som vi ännu inte testat tittar vi gärna på möjligheten att samarbeta kring detta. 

Stor och tydlig meny

Loopleis menyn är enkel att navigera och man kan snabbt välja mellan funktionerna. Loopeli elder appen kräver heller ingen inloggning eller att leta efter kontaktuppgifter utan allt finns redan förberett genom bilder och namn på samtliga kontakter.

Fastpinnad på surfplattan

Loopeli appen installeras på en valfri surfplatta, på den kommer sedan Loopeli vara fastpinnad på startsidan och det upplevs utmanande att lossa på. Detta för att undvika att man behöver öppna upp appen själv och riskera att virra bort sig bland andra appar, inlogg etc.

Videosamtal

På Loopeli appen på surfplattan finns alla inbjudna kontakter upp med namn och bild. Videosamtal initieras direkt genom att trycka på bilden av den person som ska ringas upp och samtalet är igång.

Vid inkommande samtal visas bild och namn på skärmen ”vill du svara” med tydliga symboler ”ja” eller ”nej”. Efter avslutat samtal återgår appen automatiskt tillbaka till huvudmenyn.

Bilder med meddelenaden

När en bild med meddelande skickas till Loopeli app på surfplattan visas den som en stor bild på skärmen och sparas sedan under menyn “vykort”. Alla bilder skickas via anhörig appen där de också sparas och delas med övriga inbjudna.

Lyssna på radio

Att starta igång och lyssna på radio på egen hand är en uppskattad aktivitet. Radiokanaler som idag finns via Loopeli är Sveriges Radios P1, P2 och P4.

Nyttan med Loopeli

Nyttoanalys Östersunds Kommun

Kommunen har i en liten skala sedan sommaren 2022 testat Loopeli. Loopeli bidrar med flera olika nyttor. Utöver de logiska nyttorna har tjänsten stora ekonomiska nyttor för verksamheterna och kommunen.

Den ekonomiska nyttan kommer genom tidsbesparing då kommunikationen mellan brukaren och dess närstående kan ske utan personalens inblandning.

De effektiva nyttorna är bland annat ökad självständighet, delaktighet i sin familjs vardag och trygghet i sitt boende, vilket leder till minskad ensamhet och ökad livskvalitet.

174% ROI

För att räkna ut den ekonomiska nyttan har analysen beräknats på att en medborgare kommunicerar med sina anhöriga fyra gånger per vecka.

139.000kr nettonytta

(23.167kr / medborgare)

1 år

PAYBACK

4,8 ANGELÄGENHET av 5,0

av 5,0

4,0 GENOMFÖRBARHET av 5,0

av 5,0

BOKA DEMO

Välkommen att boka en kostnadsfri demo för att få veta mer om hur Loopeli kan hjälpa er verksamhet.

Uppgifter om verksamheten
Vi föredrar introduktion/demo via:*
Vill du bjuda in fler?*
Kontaktuppgifter
Kontaktuppgifter

Få exklusiv inblick i hur andra kommuner skapar värde med Loopeli

Ta del av nyttoanalyser och utvärderingar som visar verklig effekt för brukare, anhöriga och vårdpersonal.

Vill du veta hur Loopeli har förbättrat livskvaliteten inom SÄBO eller stöttat anhöriga i deras vardag?
Fyll i formuläret och få direkt tillgång till utvärderingar från kommuner som testat och analyserat nyttan med Loopeli.